söndag 2 augusti 2009

Siljan runt

I fredags efter jobbet tog vi bilen till Leksand där vi sov på Furuhaga gästhem. På lördag morgon startade vi cyklingen och cyklade längs små fina vägar mot Tällberg och Rättvik. Vädret var precis lagom, litet moln och sol, ca 20 gr.

Vägen mot Tällberg går längs med Siljan och genom vackra småbyar och det var betydligt backigare än vi trott. Upp till Tällberg steg det brant och vi fick litet "alpkänning", vilket kändes väldigt bra!

Vi stannade och fikade i Rättvik innan vi cyklade vidare mot Vikarbyn. Strax därefter gick cykelleden genom skogen längs en "körväg". Vägen var här tråkig, enformig och rätt dålig grusväg och pågick ända fram till Nusnäs, dryga 2 mil.

Väl i Nusnäs stannade vi vid den obligatoriska dalahästtillverkningen och fikade. Där myllrade det av turister, både svenska och utländska.

Sista biten in till Mora, som var vårt dagsmål gick snabbt och lätt. Efter en välbehövlig dusch på hotellet gick vi ut för att äta mat och belöna oss med en flaska vin. Dagens etapp blev 82 km.

På söndag morgon, efter en stadig frukost, var det dags att cykla tillbaka mot Leksand där vi lämnat vår bil. Den här gången på den västra sidan av Siljan.

Vi kom först till Sollerön som var otroligt vacker och trevlig cykling. Tillbaka på fastlandet i Gesunda gick leden längs huvudvägen. Tyvärr var det rätt mycket trafik och vägen gick återigen genom skogslandskap med rätt tråkig dragning. Vi fick pumpa på i 35 km innan vi kom fram till Siljansnäs, som ligger väldigt vackert och klättrar på sluttningen. Där gjorde vi ett längre lunchstopp innan vi trampade sista milen in till Leksand. Återigen med ganska mycket trafik, men här var det väldigt vackert genom små byar med utsikt över Siljan.

Dagens etapp blev 64 km.

Vi känner oss nöjda med helgen och har haft väldigt tur med vädret - solen sken och litet lätt molnighet och ca 20-23 grader. Dalarna som fått så mycket regn i sommar!